Nowe zasady korzystania z porad lekarskich
1. Kiedy bezpośrednia wizyta
Twój lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy:
•nie wyrażasz zgody na teleporadę
•cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy
•istnieje podejrzenie choroby nowotworowej
•twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat
•masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ, których wskazałeś w deklaracji wyboru.
2. Kiedy teleporada
Korzystasz z teleporady, gdy:
•istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2
•potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia
•potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia
•potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia
•twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty
3. Co można uzyskać poprzez teleporadę u swojego lekarza:
➢zalecenia
➢e-zwolnienie
➢e-skierowanie
➢zlecenie na test na koronawirusa
➢e-receptę
➢sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym
(jeśli stan będzie tego wymagał)
4. Termin realizowania teleporady
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:
•nie później niż w pierwszym dniu roboczym po zgłoszeniu się pacjenta do placówki
•w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub opiekunem.
5. Jak przebiega teleporada
•przed udzieleniem – potwiedzenie tożsamości pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej
•przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej
•udzielenia świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego
•ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta
•poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.